مدیر واقعیت مجازی گوگل: همه چیز جدید است

ساخت وبلاگ

در حال حاضر کاردبورد گوگل مقرون به صرفه‌ترین هدست واقعیت مجازی بازار است. ولی به نظر می‌رسد که این شرکت برنامه‌های جدی‌تری برای واقعیت مجازی دارد. از نظر هزینه و کارکرد، کاردبورد دستگاه مناسبی است ولی نبود قدرت پردازشی، نحوه تعامل ضعیف با واقعیت مجازی و البته نبود راهکاری برای محکم نگاه داشتن کاردبورد روی سر کاربر مثل هدست‌های واقعیت مجازی معمول بازار از ضعف‌های کاردبورد گوگل است که البته در آینده اوضاع متفاوت خواهد بود. 

کلی بیور، مدیر بخش واقعیت‌های مجازی گوگل است. در حالی که تیم واقعیت مجازی گوگل در رابطه با ساخت هدست واقعیت مجازی که بدون نیاز به قرار گرفتن گوشی هوشمند در آن کار می‌کند، سکوت کرده، کلی بیور به تازگی در رابطه با اولویت‌های این شرکت در رابطه با محصول بعدی گوگل در زمینه واقعیت مجازی اظهار نظر کرده است. در این بین یک چیز واضح است. واقعیت مجازی حوزه‌ای است که گوگل آن را واقعا جدی گرفته است.  در ادامه مصاحبه کلی بیور با Business insider‌ را با هم مرور می‌کنیم. 

در حال حاضر بیشترین استفاده از واقعیت مجازی در حوزه بازی‌ها است اما گوگل یک شرکت بازی ساز نیست. پس چرا گوگل در واقعیت مجازی سرمایه‌گذاری می‌کند؟

گوگل همیشه به اطلاعات توجه کرده است. اگر شما به ماموریت اصلی گوگل در زمانی که بنیان‌گذاری شد توجه کنید، مشاهده می‌کنید که سازمان‌دهی اطلاعات موجود در جهان و در دسترس قرار دادن این اطلاعات ماموریت گوگل بوده است. کلمات نوشته شده و پرینت شده اطلاعات هستند ولی تصاویر هم اطلاعات محسوب می‌شوند. خیلی ساده‌تر است که با دیدن یک عکس یا ویدیو متوجه شویم که یک پلنگ چه شکلی است. در واقع یکی از محبوب‌ترین شاخه‌های یوتیوب، ویدیوهایی آموزشی هستند که در آن‌ها افراد به شما مواردی مثل تعویض قطعات، تعمیر شمع موتور ماشین و غیره را آموزش می‌دهند. 

ولی من فکر می‌کنم که در بسیاری از موارد این تجربه است که غنی‌ترین حالت اطلاعات است. شاید به همین دلیل است که بسیاری از مردم دوست دارند تا همه چیز را خود تجربه کنند. تفاوت زیادی بین خواندن توصیفاتی از قدم زدن در پاریس، دیدن ویدیویی از پاریس و قدم زدن واقعی در پاریس وجود دارد. به نظر من واقعیت مجازی سبب می‌شود که مردم به شکل مستقیمی خیلی از موارد را تجربه کنند و دسترسی بهتری به اطلاعاتی از این دست داشته باشند. 

شما در حال حاضر یک هدست واقعیت مجازی در بازار دارید. چه آینده‌ای برای Google Cardboard متصور هستید؟ 

ما با تجربه کاردبورد چیزهای زیادی آموخته‌ایم. شاید الان وقت مناسبی برای ذکر آموخته‌هایمان نباشد ولی کاردبورد اهمیت قابل حمل بودن را بار دیگر به ما متذکر شد. لازم نیست شما حتما جای خاصی بروید تا بتوانید تجربه استفاده از واقعیت مجازی را داشته باشید بلکه واقعیت مجازی همواره کنار شما است. من فکر می‌کنم بخش مهم دیگر در مورد کاردبورد نحوه کار با آن است. مردم متوجه شده‌اند که کار با کاردبورد ترسی ندارد و به سادگی امکان پذیر است. در نهایت یک چیز خیلی شیرینی در آن است. شما از طریق کاردبورد از گوشی هوشمند خود استفاده می‌کنید که تا پیش از این فکر می‌کردید فقط به درد تماس گرفتن، استفاده از نرم افزارهای پیام رسان، وبگردی و چک کردن ایمیل‌ها می‌خورد ولی حالا گوشی شما تبدیل به چیزی می‌شود که به طور کامل شبیه به تجربه سینمایی در جیب شما، یا تله پورتری برای انتقال شما به مکان‌های مختلف دنیا است. 

ما قصد داریم تا ویژگی‌های مثبت کاردبورد را حفظ کنیم، مواردی نظیر قابل حمل بودن، راحتی، تجربه کاربری ساده و البته قیمت پایین. اما این را هم باید بپذیریم که گوشی‌های هوشمندی که در کاردبورد مورد استفاده قرار می‌گیرند قبل از این که وسیله‌ای برای پخش واقعیت مجازی باشند، یک گوشی هوشمند هستند بنابراین اگر نگاه‌ها به طراحی گوشی‌های هوشمند، نرم افزارها و غیره کمی ارتقا یابد شاید بتوانیم با حفظ قابلیت‌های کاردبورد به ویژگی‌های جذاب‌تر و با کیفیت بالاتری هم برسیم.  

بنابراین شما بر قابل حمل بودن، راحتی و سهولت در استفاده از دستگاه تاکید دارید، آیا نکته دیگری هم هست؟

یکی از چیزهای دیگری که در حال حاضر کاردبورد را محدود می‌کند این است که کاردبورد فقط یک دکمه دارد. واقعیت مجازی حوزه‌ای بسیار غنی است که می‌توانیم کاملا در آن غوطه‌ور شویم. از سویی شما نیاز دارید که بتوانید با تمام عناصر واقعیت مجازی به شکل مطلوبی تعامل داشته باشید. این همان چیزی است که من به آن زیاد فکر کرده‌ام. این واقعا یک چالش است که طوری عمل کنیم که هر کسی به سرعت بتواند با این دستگاه آشنا شود و به راحتی با آن کار کند. در واقع بدنبال این هستیم که بین قابلیت‌های متنوع و راحتی کار با دستگاه توازن خوبی ایجاد کنیم که این موضوع واقعا از چالش‌های جذاب کار ما است. 

واقعیت مجازی چطور با اندروید و ماموریت بزرگتر گوگل گره می‌خورد؟

چیزی که در رابطه با اندروید خیلی جذاب است، این که شرکت‌ها، توسعه دهندگان و تولید کنندگان متنوعی داریم که به روش‌های مختلفی از اندروید استفاده می‌کنند و فضاهای مختلف اندروید را برای ارتقای تجربه کاربری جستجو می‌کنند. درست مثل همان چیزی که در رابطه با اندروید و کاردبورد انجام دادیم، یکی از مواردی که امیدواریم به خوبی انجام دهیم، این است که اکوسیستم کاملی را برای واقعیت مجازی ایجاد کنیم. 

کارد بورد گوگل

آیا سرمایه گذاری گوگل در Magic Leap که در زمینه واقعیت افزوده کار می‌کند، فعالیت‌های واقعیت مجازی‌اش را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ 

این فقط یک سرمایه‌گذاری است. آن‌ها شرکت مستقلی هستند. ولی ما کاری که آن‌ها انجام‌ می‌دهند را دوست داریم و به واقعیت افزوده علاقمند هستیم و فکر می‌کنیم که آن‌ها تیم بسیار خوب و شرکت موفقی هستند. تلاش‌های ما در گوگل دقیقا روی واقعیت مجازی متمرکز شده است و به طور خاص،‌ واقعیت مجازی که از کاردبورد الهام می‌گیرد. ما می‌خواهیم مواردی که کارد بورد در آنها موفق بوده را حفظ کنیم؛ قابلیت حمل و نقل،‌ راحتی، تجربه کاربری ساده و قیمت پایین.

بنابراین هیچ شانسی برای این که واقعیت افزوده را از گوگل ببینیم قائل نیستید؟

 گوگل بر روی موارد زیادی کار می‌کند. در حال حاضر تمرکز ما روی واقعیت مجازی است و من فکر می‌کنم که این امر در میزان تلاش ما روی کاردبورد منعکس شده است. هر کاری که در اپلیکیشن‌های خود کرده‌ایم، برای مثال Youtube VR یا پروژه Spotlight Stories به واقعیت مجازی وارد شده‌اند. البته به این موارد پروژه Jump را هم اضافه کنید که در آن با همکاری GoPro ویدیوهای باکیفیتِ واقعیت مجازی ضبط می‌کنیم. به این ترتیب تیم‌های آموزشی می‌توانند کلاس‌های خود را به نوعی با سفر واقعیت مجازی برگزار کنند. برای برگزاری چنین کلاسی به تبلتی نیاز است که برای مثال هر ۳۰ کاردبورد موجود در کلاس را همگام کند و به این ترتیب همه کلاس با هم به سفری در واقعیت مجازی بروند. ما روی این موضوع به طور جدی تمرکز کرده‌ایم.

با وجود عمر کوتاه واقعیت مجازی، بازی‌ها در واقعیت مجازی فوق‌العاده هستند. ولی بهترین اپ غیر بازی برای واقعیت مجازی کدام است؟ 

درست مثل نرم افزارهای زیادی که برای کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند وجود دارد، واقعیت مجازی هم به موقعش به شما برای انجام بسیاری از کارها کمک می‌کند. از سرگرمی‌های تعاملی و بازی گرفته تا کار روی یک هواپیما. تصور کنید که عینک‌های خود را به چشم بزنید و بزرگترین نمایشگری را که تابحال دیده‌اید روبروی خود داشته باشید. 

اما در کوتاه مدت، به نظرم اپلیکیشن‌های قدرتمندی برای واقعیت مجازی خواهیم داشت و من فکر می‌کنم یکی از بهترین‌های آن‌ها نرم افزار سفر به نقاط مختلف دنیا باشد که ممکن است در حالت عادی به دلیل خیلی دور بودن، خیلی گران بودن یا خیلی خطرناک بودن امکان پذیر نباشد. همچنین تا آنجایی که من می‌دانم هر کسی به موسیقیدان یا خواننده‌ای علاقمند است و دوست دارد تا روزی با او روی صحنه در حال اجرا باشد. هر کسی به یک تیم ورزشی علاقه دارد و مایل است که یک صندلی کناز زمین برای تماشای بازی تیم محبوبش داشته باشد. هر کسی خانه‌ای یا جایی روی زمین دارد که دوست دارد آنجا را ببیند ولی امکانش وجود ندارد چرا که امروزه یا باید سفر طولانی با هواپیما داشته باشد یا باید پول زیادی خرج کند تا به آن محل برسد. امروز به لطف دوربین‌ها و میکروفون‌ها و تجهیزات لازم برای دیجیتالی کردن وقایع، ما در مرزهای ایجاد تجربه واقعیت مجازی هستیم تا تجربه حضور در محیط را به بهترین شکل برای کاربر مهیا کنیم. 

بنابراین مثلا اگرچه ما به صورت زنده اجرای Prince‌ را ندیده‌ایم ولی می توانیم با واقعیت مجازی او را ببینیم؟

بله این امر امکان پذیر است. اگر  ما کنسرت‌های Prince‌ را به صورت واقعیت مجازی ضبط کرده بودیم، شما قادر بودید تا به کنسرت پرینس بروید به طوری که انگار واقعا آنجا بوده‌اید. متاسفانه ما فرصت این کار را در رابطه با پرینس از دست دادیم ولی من امیدوارم که این فرصت را در رابطه با هزاران خواننده، مکان‌های زیبا، وقایع و لحظات تاریخی از دست ندهیم. 

کاردبورد گوگل

چقدر مهم است که واقعیت مجازی به قدرت پردازشی خود متکی باشد و نیازی به یک واحد پردازشگر جداگانه نداشته باشد؟

اولویت ما ساخت یک محصول فوق‌العاده است و البته یک تجربه فوق‌العاده برای کاربرانمان. برای رسیدن به این اهداف ابعاد زیادی وجود دارد که باید بررسی شوند. راحتی، کیفیت عملکرد، سرعت پاسخگویی و البته طراحی ظاهری دستگاه. این دستگاه باید چیزی باشد که شما بخواهید آن‌ را داشته باشید، بخواهید از آن استفاده کنید و البته بتوانید آن را همراه خود داشته باشید. بدون این که بخواهم وارد جزئیات شوم فکر می‌کنم که ما روی ساخت یک تجربه فوق‌العاده برای کاربران تمرکز کرده‌ایم. ما می‌خواهیم محصولی بسازیم که با کیفیت باشد، قدرت عملکردی بالایی داشته باشد و کار با آن ساده باشد، به این ترتیب با محصولی روبرو خواهیم بود که برای همه مناسب است. درست مثل زمانی که می‌خواستیم اطلاعات جهان را برای همه داشته باشیم، حالا می‌خواهیم واقعیت مجازی را هم به همه هدیه کنیم. 

از زمانی که مدیر واقعیت مجازی گوگل شده‌اید، چه چیزهای یاد گرفته‌اید؟

شما سوالاتی که پاسخ زیادی دارند را برای انتهای مصاحبه نگه داشته‌اید! این به سوال قبلی شما بر‌می‌گردد ولی یکی از جالب‌ترین چیزهایی که یاد گرفته‌ایم توسعه دادن برای واقعیت مجازی است. شما می‌توانید به دنیای واقعی نگاه کنید تا برای واقعیت مجازی الهام بگیرید. شما چطور کارها را در دنیای واقعی انجام می‌دهید؟ حالا چطور این کارهای باید برای واقعیت مجازی ترجمه شوند؟ در دنیای واقعی برای باز کردن یک در،‌ دستگیره وجود دارد. در واقع دستگیره به شما می‌گوید که «هی، این در رو باز کن». حالا اشاراتی در دنیای واقعیت مجازی به کاربر می‌گویند: «هی، به این اشاره کن یا آن را باز کن». نکته جالب این است که مغز ما در دنیای واقعی در تعامل با این موارد بسیار خوب عمل می‌کند بنابراین اگر برخی از این موارد را برای دنیای واقعیت مجازی قرض بگیریم، براحتی متوجه می‌شویم که تجربه‌ای که مردم دوست دارند تا در دنیای واقعیت مجازی داشته باشند، چه شکلی است. 

برای مثال، اگر من بشنوم که کسی از سمت راست به من می‌گوید «هی»، من ناخود آگاه به سمت راست نگاه می‌کنم. یک محرک صدایی اینجا وجود دارد. مغز من قادر است تا متغیرهای مختلف را تفسیر کند. ما می‌توانیم از همین محرک‌های صدایی برای حرکت دادن افراد در صحنه استفاده کنیم. همین طور این قضیه در ویدیوها هم صادق است. اگر ما بخواهیم در یک ویدیو توجه فرد را به قسمت دیگری از ویدیو جلب کنیم، می‌توانیم از محرک‌های صدایی کمک بگیریم. شاید جالب باشد که بدانید تعداد بسیار زیادی از این رابط‌های تعاملی دنیای واقعی به مجازی وجود دارد. البته برخی محدودیت‌ها هم برای واقعیت مجازی در شرایط فعلی وجود دارد. شما در واقعیت مجازی بازخورد لمسی ندارید بنابراین شیوه کار با دستگیره‌ای که در واقعیت مجازی از آن صحبت کردیم به خوبی کار می‌کند چرا که در واقعیت مجازی شما احساس لمس یک دستگیره را نخواهید داشت. این یکی از میلیون‌ها چیزی است که من از واقعیت مجازی آموخته‌ام. اگر می‌خواهید برای واقعیت مجازی چیزی طراحی کنید، می‌توانید چیزهای زیادی از دنیای واقعی یاد بگیرید. 

کارد بورد گوگل

چه چالش‌هایی شما را شگفت زده کرده‌اند؟

مسائل جذاب زیادی بوده که باید حل می‌کردیم. مسائل جذاب در رندر کردن، نمایشگرها، رابط کاربری، ارگونومی و کنترلرها. همه چیز جذاب است. چیزی که خیلی جالب است این که همه چیز جدید است و افرادی که در حال حاضر در بخش واقعیت مجازی کار می‌کنند به نوعی معادل کار ساخت یک سیستم عامل جدید را انجام می‌دهند. این که یک دکمه خاص چه کاری می‌کند؟ منو چه چیزی است؟ آیا بین اپلیکیشن‌ها حرکت می‌کنیم؟ آیا این یک بازی است یا یک تجربه؟ چه کاری برای راحتی کاربر انجام می‌شود؟

پس در واقع همانطور که از ویندوز و رایانه‌های شخصی در دنیای واقعی استفاده می‌کنیم، قرار است که از واقعیت مجازی هم استفاده کنیم؟

این یکی از جذاب‌ترین چالش‌هایی بوده که با آن روبر شده‌ایم که البته من فکر می‌کنیم خیلی هم چالش جالبی است چرا که در واقعیت مجازی شما نمایشگر بزرگی دارید که می‌تواند هر چیزی را نمایش دهد. این نمایشگر همه چیز را از همه جا نشان می‌دهد. حالا چنین نمایشگر منعطفی با قابلیت‌های بالایی داریم که قرار است آن را به بهترین حالت طراحی کنیم. ما خیلی چیزها یاد گرفته‌ایم ولی چیز جالب‌تری که وجود دارد این که هنوز خیلی چیزها را نمی‌دانیم. واقعیت مجازی یک قلمرو ناشناخته و بسیار جذاب است. در هر صورت ما در تلاشیم تا تجربه‌های فوق‌العاده و محصولات عالی را برای این حوزه تولید کنیم و واقعیت مجازی را برای همه به چیزی در دسترس، قابل خرید و خواستنی تبدیل کنیم. 

اخبار - زومیت - زومیت...
ما را در سایت اخبار - زومیت - زومیت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان zoomit بازدید : 155 تاريخ : چهارشنبه 22 ارديبهشت 1395 ساعت: 14:30

خبرنامه